סרטים מצויירים cartoons

כזכור מפוסטים קודמים (שירים וסרטונים , מכונות חקלאיות, טרקטורים ומכוניות), youtube והאינטרנט מציעים פתרון מצויין לחינוך ובידור של ים. ככל שהזמן עובר, כך הנכונות, הסקרנות והרצון שלו לצפות בסרטים ארוכים יותר הולכים וגוברים. כך קרה שמסרטונים וקליפים הגענו לסרטים מצויירים קצרים. 
שתי הערות, טכנית ומהותית: 
  1. כל הסרטונים, לפחות כרגע, לא בעברית (מה אפשר לעשות). 
  2.  אצלנו בבית, בגלל הסלידה העקרונית משימוש בטלוויזיה/סרטים/סרטונים במחשב כתחליף בייבי-סיטר, הצפייה נעשית (כמעט תמיד) בליווי מבוגר צמוד. כדאי לשים לב שסרטים מצויירים, משמעותית יותר משירים, סרטונים קצרים, ובוודאי סרטונים על מכונות או טרקטורים, מביאים איתם אחריות נוספת למבוגר המלווה. חלק מהקונפליקטים המתוארים קשים להבנה לפעוטות. לא תמיד הדרך בה הקונפליקטים האלה נפתרים מקובלת על המבוגרים. לעתים התיאורים, במיוחד בסרטים הישנים אבל גם בחדשים, נגועים בתפישות-עולם שכבר אינן מקובלות. קשה מאוד לבחור סרטים, אפילו במשך של 5-7 דקות, ובוודאי ארוכים יותר, שאין בהם את הבעיות האלה. ריכזתי את הסרטים שנראים לי כפחות-בעייתיים, אבל לכל הורה יש את דעותיו וערכיו, ולכן, לדעתי, חשוב מאוד להסביר לצופה הצעיר את הטעון הסבר והבהרה בעיני המבוגר המלווה, במהלך הסרט ו/או לאחריו. למען הנוחות (כי לפעמים בכל זאת רוצים לראות סרט שבמהלכו אפשר יהיה לקפוץ רגע למטבח, לנהל שיחת-טלפון או לעשות משהו קצר אחר), חילקתי את הקישורים ל-3 קבוצות: כמעט ללא הסבר almost no explaining is required - לדעתי הסוגיות העולות מהסרט ניתנות להתמודדות במשפט או שניים; נדרש הסבר מסויים a little explaining is required - לדעתי כדאי להקדיש יותר ממשפט או שניים, ולזכור שחלק מהסוגיות עלולות להתפרש בצורה שונה על ידי פעוטות; שיחות ארוכות עלולות להידרש long explanations may be required - לדעתי יש בסרטונים האלה נושאים שמחייבים התייחסות. יש להעיר שהיו סרטונים מצויירים שלא רצינו שים יראה בשלב זה, ולכן גם לא רוכזו כאן. 

כמעט ללא הסבר almost no explaining is required 
נדרש הסבר מסויים a little explaining is required 
לוני טונס - פולקת חזירונים Looney Tunes - Pigs in Polka (סרט מצוייר מקסים  שנמשך כמעט 8 דקות, על בסיס האגדה על הזאב ו-3 החזירים - ההוא שנשף ונשף. הפרובלמטיקה העיקרית - מקור העניין של הזאב בחזירונים, נראית כאילו היא עוברת מעל הראש של הצופה הפעוט בשלב זה). וגירסת סילי סימפוני של דיסני Disney's Silly Symphony שהיא בעצם הגירסא המוקדמת לסיפור שאיתה מתקשרת הגירסא של לוני טונס, והיא מקסימה לא פחות, אך עם זאב מעט מפחיד יותר... 
Mickey's new car (המכונית החדשה של מיקי מאוס. כרגיל בסרטונים האיכותיים יותר של מיקי מאוס, הסרטון הוא בעצם רב-רובדי. יש כאן רובד שבעיקר מעניין את הפעוטות, ורובד שמדבר אל המבוגרים... טוב, לפחות בפעמים הראשונות בהן צופים...) 
מייטר הגדול mater the greater מכונית הגרר מייטר מהסרט "מכוניות" מספרת על עברה כפעלולנית (מחייב הבהרה של מה שמותר ואסור לעשות וכללי זהירות)
רכב החירום מייטר rescue squad mater מכונית הגרר מייטר מספרת על עברה כמכונית מכבי-אש ורופאה. הרבה אקשן. הטוב שבסדרת הסרטונים הזו, על פי סקרי-דעת קהל שנערכו אצלנו בבית.  עם זאת, קצב הסרטון וחלק ממה שקורה בו מחייב לדעתי הסברה הורית צמודה.
מייטר לומד לטוס Mater learns to fly 
זהבה ושלושת הדובים Goldilocks And The 3 Bears
שיחות ארוכות עלולות להידרש long explanations may be required
דונאלד דאק - מפקד מכבי האש - donald duck - the fire chief (הבעיה, שחוזרת גם בסרטים אחרים של דונאלד דאק, היא הדרך הייחודית לו לפתרון הקונפליקטים....)
מייטר והחייזר unidentified flying mater  מצאתי רק גירסא פולנית, אבל לא השפה היא הסיבה שהסרט הזה סווג כאן. כל הסוגיה של חייזרים, מציאות/דמיון/מחלוקות/קונספירציות/ומה שעולה ממנה לגבי היחס לאחר-והשונה, והדרך להסבירה לפעוט בן שנתיים וקצת נראית לי מעט מורכבת כרגע...
דונאלד דאק נהג הרכבת donald duck the train driver (דונאלד דאק שב ומפגין התנהגות ראויה לביקורת... אבל הסרטון, כחריג במפגשיו של הברווז הרגזן עם הסנאים צ'יפ ודייל, מגיע לפשרה המקובלת על כולם) 
מייטר המאטאדור mater el matador    פעם קרב בזירת שוורים. אומנם השוורים, כמקובל בעולם של "מכוניות" הם בולדוזרים, אבל הבעייתיות בעצם הרעיון של יחס חיובי לסוג הפעילות הזה, מחייבת, לפחות בעיניי, מחשבה זהירה ודיאלוג מדוייק עם הצופה הצעיר. 
מייטר מבהיל טרקטור עד להתהפכותם cars - tractor tipping התחביב של מייטר מCars - הבהלת טרקטורים עד שיתהפכו. חביב ומשעשע להפליא, ובכל זאת...
לפני סיום, כרגיל, אזכיר שכאשר מתחילים לראות סרטונים ביוטיוב מהר מאוד מתרגלים לממשק הנוח, זורמים איתו וצופים בתכנים חדשים - 
  1. כדאי לשים לב ולהיות ערניים כשנתקלים בסרט שלא ראיתם קודם. כל הסרטונים כאן מתאימים לדעתי לפעוטות וילדים, נכון לצפיה האחרונה שלי בהם. אבל הסרטים שעשויים להיות מומלצים לכם על ידי יוטיוב כשאתם זורמים מסרט לסרט עשויים להפתיע אתכם. אם לא בהמלצה הראשונה, בוודאי ברביעית או בחמישית. היו ערניים ! 
  2. ובכל זאת, כדאי לזרום. זה כיף, וכל זמן שלא שוכחים את האזהרה שבהערה הקודמת , יש ביוטיוב הרבה יותר מהנראה לעין במבט ראשון. מומלץ בחום.

As I've told in previous posts (Songs & Clips , Agricultural machinesTractors and Cars) Yam Really loves viewing songs and clips in youtube, which is our alternative to TV exposure at this early stage of his life, always with an adult chaperon supervising. As Yam grows older, his willingness to view longer movies and his curiosity and ability to express his wills have brought us to the wonderful world of Cartoons. It is my belief  that moving from clips to cartoons bears a greater parental responsibility. More explaining is needed to make sure the younger viewer understands the events and is not learning bad habits from the events on the screen... 
Some of the Cartoons Yam loves watching are concentrated in this Post. 

[עודכן 01/01/2013  update]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה